آداب مطالعه
 
درباره وبلاگ


عضو مرکز توسعه وبلاگ نویسی دینی خراسان جنوبی با کد عضویت 5173 شادی روح شهدا صلوات...
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 9
بازدید ماه : 109
بازدید کل : 44100
تعداد مطالب : 53
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1

  آپدیت nod32
راه راست




            · نکته هایی در باب آداب مطالعه

 

      ·        دانستن و رعایت کردن آداب مطالعه از این بابت اهمیت دارد که گاهی اتفاق می افتد دو دانش آموزبا شرایط کمابیش یکسان به علت رعایت ویاعدم رعایت آداب مطالعه یکی با مطالعه کمتر مطالب بیشتری می آموزد ودیگری برعکس با صرف وقت و مطالعه بیشتر مطالب کمتری را فرا می گیرد. بنابراین لازم است هر مطالعه کننده ای به عوامل موثر در مطالعه آگاهی داشته باشد.در سطور زیر به چند نمونه از این عوامل اشاره می شود:

1-زمان

 

               · برای مطالعه باید از وقتی که در اختیار داریم چگونه استفاده کنیم.

      ·- بهترآن است که وقت موجود را بین مطالعه واستراحت به تناسب تقسیم کنیم یعنی بعد از هر بخش از مطالعه و هنگامی که احساس خستگی کردیم چند دقیقه ای به استراحت بپردازیم و این روند مطالعه-استراحت را تا پایان وقت ادامه دهیم استراحت ما باید به نوعی باشد که با شرایط مطالعه تفاوت داشته باشد مثلا اگر بعد از مطالعه کتاب درسی به عنوان استراحت به مطالعه مجله ورزشی یا به تماشای تلویزیون بپردازیم رفع خستگی به درستی صورت نمی گیرد اما هنگامی که بعد از مطالعه ورزش میکنیم یا دوش می گیریم یا در انجام کارهای منزل همکاری می کنیم    خستگی ما بهتر رفع می شود چون کاری را که به عنوان استراحت انجام می دهیم با تحرک توام است و مانند نشستن و مطالعه کردن نیست.

             

      ·- بهتر است خواب خود را دو قسمت کنیم حدود یک ساعت و نیم را به خواب ظهر و بقیه را به خواب شب اختصاص دهیم. تجربه نشان داده که خواب نیمروزی بیش از خواب شب رفع خستگی می کند.

              · 

      ·- یادگیری قبل و بعد از استراحت بهتر صورت می گیرد مثلا شب و صبح وقت های مناسبی برای مطالعه است چون بعد از مطالعه شب استراحت می کنیم و مطالب جدیدی وارد ذهن نمی شود که مطالب قبلی را از ذهن بیرون کند وهنگام صبح نیز چون مغز استراحت شبانه

 

 

                  ·کرده آمادگی بیشتری برای فراگیری دارد.

       ·- مطالعه بلافاصله بعد از غذا مناسب نیست زیرا در آن هنگام خون زیادی از بدن برای هضم کردن غذا در اطراف معده جمع می شود و در نتیجه خون کمتری به مغز می رسد و یادگیری کمتری صورت می گیرد.

 

2-مکان

 

 

       ·- اگر مکانی را به عنوان مناسبترین جا برای مطالعه انتخاب کردید بهتر است در حد امکان آن را تغییر ندهید و تا پایان دوره مطالعه از همان مکان استفاده کنید.

 

       ·- برخی از خصوصیات محل مطالعه سکوت ثبات نور مناسب ودمای مناسب است. شلوغی محل مطالعه و حرکت(مثلا مطالعه در اتوبوس یا هنگام راه رفتن) کم یا زیاد بودن نور و دما و... همه تمرکز را بر هم می زند و باعث کاهش میزان یادگیری می شود.

       ·- اگر بتوانید در یک کتابخانه خوب نام نویسی کنید و در آنجا به مطالعه بپردازید از چند جهت بهتر از مطالعه در خانه است از جمله :

       ·خانه محل استراحت است و انسان معمولا در خانه میل به استراحت دارد.دوست دارد بنشیند دراز بکشد تلویزیون ببیند و... واین عوامل باعث اتلاف وقت عدم تمرکز و کاهش انگیزه می گردد.اما هنگامی که شما به قصد درس خواندن مسافتی را    می پیمایید وبه کتابخانه می رسید و درآنجا مشاهده میکنید که عده زیادی نشسته اند ومطالعه می کنند میل به مطالعه در شما افزوده می شود وساعاتی را که در کتابخانه به سر می برید مطالعه ای مفید خواهید داشت.

 

3-طرز نشستن

 

                  ·هنگام مطالعه باید در صورت امکان از میز و صندلی استفاده کنید و به گونه ای بنشینید که بالا تنه شما به صورت عمودی قرار گیرد و فاصله حدود 35 سانتیمتر تا کتاب را رعایت کنید.خم شدن زیاد و لم دادن و مخصوصا دراز کشیدن تمرکز شما را بر هم می زند.

 

4- ایجاد تمرکز

 

مغز انسان در آن واحد نمی تواند دو کار مختلف انجام دهد بنابراین هنگام مطالعه باید به موضوع مورد مطالعه بیندیشید و مشغول کار یا فکر دیگر نشوید. مثلا هنگام مطالعه مشغول تماشای تلویزیون گوش دادن به موسیقی خوردن وآشامیدن و حتی در حال دراز کشیدن نباشید. چون هر کدام از این عوامل تمرکز را از بین می برد. اگر موضوع مهمی ذهنتان را مشغول کرده و تمرکزتان را به هم می زند بهتر است کتاب را کنار بگذارید و به اندازه کافی به آن موضوع فکر کنید وحتی خلاصه ای از افکارتان را روی کا غذ بنویسید سپس با خیالی آسوده مشغول مطالعه شوید.

 

5- رعایت مراحل مطالعه

 

لازم است قبل از هر چیز یک متن چند صفحه ای را برای مطالعه در نظر بگیرید و در مرحله اول این متن را همان گونه که روزنامه می خوانید کلی خوانی کنید و سعی کنید مفهوم کلی متن را درک کنید.

در مرحله دوم باید متن را با دقت بخوانید و به اجزای آن توجه کنید و زیر نکات مهم آن با خط کش خط قرمز بکشید.در مرحله سوم لازم است در باره متن از حفظ توضیح دهید و اگر متن دارای تمرین است در مرحله چهارم به حل تمرین ها بپردازید.ودر آخرین مرحله در صورت امکان باید با یکی از دوستان همکلاس در باره متن به پرسش وپاسخ بپردازید.طی مرحله اول و دوم باید نشسته وبا لب بسته صورت گیرد.

کلمه خوانی و بلند خوانی و خواندن در حال حرکت باعث کندی فرایند یادگیری میشود.

 

6- درک متن

 

هنگام مطالعه باید سعی درفهمیدن متن داشته باشید نه درحفظ کردن آن مخصوصا هنگامی که برای آمادگی در کنکورسراسری مطالعه می کنید

زیراپرسش های کنکوری غالبا استنباطی هستند و به گونه ای طراحی می شوندکه تنها کسانی که متن رادرک کرده اند می توانندبه آنها پاسخ درست بدهند.بنابراین ازحفظ کردن مطالب بپرهیزید وسعی کنیدمتن مورد مطالعه راحتما بفهمید وبه چرایی مسائل مطرح شده پی ببرید.

 

·                  -کلام آخر

 

 

·                   درس جدید را حتما پیش خوانی کنید. یعنی قبل از این که دبیر تدریس کند شما درس را در منزل مطالعه نمایید و با آمادگی سر کلاس درس حاضر شوید.

·                   بعد از آن نیز درس را در همان روزی که تدریس شده و هنگامی که هنوز گفته های دبیر را به خاطر دارید بخوانید و به روزهای بعد موکول نکنید. این روش در یادگیری وپیشرفت تحصیلی شما فوق العاده موثر است.

 

 

شما می توانید با رعایت آداب مطالعه وکوشش پیوسته واستفاده بهینه از استعدادهای خدادادتان ان شاءالله به رشته ودانشگاه مورد علاقه خود راه یابید.

 

 

 

با آرزوی پیروزی وسربلندی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







پنج شنبه 27 بهمن 1390برچسب:, :: 18:51 ::  نويسنده : مرتضی